2009-08-28
Fem och mysteriet med den blå slingan

Skyltspotting 4
Lögnvarianten är också fin:


Don't lie to me. Put up a "Förbjuden genomfart"
and I won't get upset. Just don't lie to me.
and I won't get upset. Just don't lie to me.
2009-08-27
2009-08-26
Den blå slingan
Efter att ha lämnat barnen på dagis idag gav jag mig ut på en joggingrunda. Jag hade som mål att utforska alla stigar i Pålsjö skog (söder om Christer Boijes). Jag lyckades ganska väl och fick ihop en mil ungefär. Fick dock överlappa vissa sträckor. Inte helt exakt mätning heller, jag sneddade t.ex. inte över tennisplanen. Johan Banérs var inte meningen, jag kom lite fel. Men man behöver alltså inte hålla sig till slingorna. Det finns ganska mysiga stigar som man aldrig kommer på. Exempelvis en som går från sydöstra hörnet (vid tunneln) till västra sidan vid villaområdet som inte är en officiel stig men klart springbar. På ett par träd fanns blå markeringar så jag undrar om det inte gått en slinga där någon gång. (Den blå slingan, lite mystiskt eller hur?)

2009-08-24
Playa Ingles

Om ni klarar av att lyssna igenom den så notera följande: Sticket är riktigt bra och som ni listat ut gillar jag stråkarna i refrängen (samt pukan i upptakten till densamma). Lyssna på honky-tonk-pianot i sticket och den oblyga kvintbasen. I mitt nästa liv ska jag spela bas i ett dansband. Tonartshöjning förresten? Självklart!
2009-08-09
ABBA-analys, del 6
.jpg)
Lyssna efter vindlande gitarrarpeggio i bakgrunden. Gillar ni "Everybody's Talkin" eller "Jag hatar att jag älskar dig"? Det här är inte lika bra, men lite mysigt.
Jag hade fixat att lägga basspåret här. (I motsats till One of us.)
Skulle kunna sluta snyggt vid uttoningen 4:42 men Benny vevar vidare på pianot, ni kan se hans leende när han gör det. Ny uttoning vid 5:15 men Benny forsatte förmodligen tills de släckte i studion (och hade gåshud hela vägen).
2009-08-07
ABBA-analys, del 5

Har läst någonstans (eller om det var Michael B Tretow som sa i en intervju) att de siktade på att få bastrumman att låta som "en fet kalkon som träffar våt asfalt" och det har de fått till här. I övrigt är kanske inte trumspåret något man lägger på minnet.
(Egentligen är låten hemma redan på stämsången i introt.)
2009-08-06
ABBA-analys, del 4
Take a chance on me. Jag älskar acapellasång/barbershop/stämsång och detta introt sitter som en smäck. Blir inte sämre när synten kommer in i bilden vid 0:17. Alltid ett udda jäkla syntljud också. Ingen square eller såg här. Hur får man till det? Ofta lite mysigt folkmusikfalska. Syntbiten mellan 1:10 och 1:18 är också helt underbar. Även country-synt-slingan vid 1:19 är läcker. Är där en riktig steelguitar någonstans också? Låter så vid 2:19
Och det låter som en vanlig elbas men det är nog en syntbas va? Eller både och?

Såg i en dokumentär för längesedan att Björn fått idén till vokalriffet när han var ute och joggade. Antingen hade han ett riktigt slött löpsteg eller så var han extremt rapp. (Eller så ändrade de tempot när de spelade in.)
2009-08-05
ABBA-analys, del 3

Björn Ulvaues har en bra röst, men blev förstås oftast övertrumfad. "Ska vi köra Böna eller tjejerna på denna? Vi kan ta Björn, men tjejerna får hjälpa honom. (Dessutom tänker jag höja tonarten tills han blir blå i ansiktet, hihihi.)"
2009-08-04
ABBA-analys, del 2
.jpg)
- Skönt gung i percussionljuden. Någon shaker till vänster och någon hi-hat till höger. Och en svängig bas i mitten. Där har man på något sätt grunden till det hela.
- Discostråkarna är så fina! De tar nästan över huvudrollen, lite som basen i One of us. Man vet inte om man vill hänga med stråkarna eller tjejerna.
- Folk-synt-figuren efter första versstrofen, (efter and the lights are low, resp. could be that guy)
- Den maffiga piano-stråk-kombinationen senare i versen. Blir fint tillsammans. (Som i I don't like mondays.) Och själva pianoriffet är ju klassiskt.
- Refrängen är riktigt bra melodimässigt. Går liksom kaxigt uppåt som i I get around utan att bli patetisk.
Inga konstigheter. Konventionell musikkrigsföring - bra låt, bra arrangemang. Jag fattar inte att det blir så bra. Men man hör att de också tycker att det är deras bästa låt när de sjunger den.
Lyssna även på B-sidan That's me. Pigg bas, pigg trummis, piggt pianospel och pigga syntstråkar. Bra låt.
2009-08-03
ABBA-analys, del 1
Börjar med One of us. Soft låt med skön ackordföljd som går sådär fint neråt. Men det enda jag hör när jag lyssnar på denna låt är den fantastiska basen! Lyssna och ni kommer aldrig att höra resten av arrangemanget. Håller ut tonerna i slutet av bryggan för en maffig uppbyggnad men är i övrigt kontrollerat staccatig och lysande.
Och är det en mandolin hela vägen i intro och refräng eller bara tremolostråkar? I breaket i slutet måste det vara en mandolin, men i övrigt är jag osäker. Sånginsatsen är såklart underbar som alltid.
Lyssna även efter Benny Andersson-synten i lite pumpande baktakt i refrängen. Tänk dragspel och Orsa Spelmän. Kanske komponerad på dragspel. Det skulle kunna vara en superskön ackordföljd på dragspel, men det har jag har såklart ingen aning om.

2009-08-02
Girls on the beach
OK, ett annat exempel. Girls on the beach med Beach Boys.

- Konstatera att Brian Wilson är (var) världens bästa kompositör och arrangör. (Detta steg är frivilligt.) (Försök till lustighet - check)
- Gilla maj-ackord. (Musikalisk term - check)
- Lyssna på den underbara kontrasten mellan Dennis (i sticket 1:14 - 1:21) och de andra. Fantastiska röster fast på helt olika sätt.
- Lyssna ett par gånger på tonartsbytet vid 1:36. (Ointressant detalj - check)