2007-08-10

Broderade - ville brodera

Broderade:


Ville brodera:
Från http://www.fuldesign.se/prylarna/broderikit.html. Min favorit är "You say tomato, I say fuck you"

2007-08-03

Skämt mit tyska i

Dagens minne ur humorarkivet. Från "Sen kväll med Luuk". Till och med snubben som skrev skämtet har förmodligen glömt det.

Besser als Tengbü
Später als Adam

2007-08-02

Volvo 263 (re)visited

Lite sent inlägg, men här står en lycklig Volvomuseumsbesökare bredvid 263:an i verkligheten för 2 veckor sedan. (Och utanför bild en mer oförstående fotograf.) Den skruvade behållningen är att se gamla men helt fabriksnya bilar stå och glänsa med nya däck och extrautrustning. Man undrar om det går att köra dem, hur det luktar i dem. Man är lite galen.

Hmm, var har de nu ställt 780:n månne?

2007-07-31

Skrev - borde skrivit

Från biljettkontrollen på Scandlinesterminalen i Helsingör.

Skrev:
Lukker 3 min før afgang

Borde skrivit:
Lukker 1 min før Københavnstogets ankomst

Skrev - ville skriva 2

Skrev:


Ville skriva:



(Hur hyggligt är det inte av vägverket att lägga upp vägskyltsfonten på nätet?)

2007-07-30

Semesterfrasse



Snabb låtquiz

If this show was televised, no one would watch it

2007-07-29

Skrev - ville skriva

Från en toalett i Hembygdsstugan i Våxtorp.

Skrev:


Ville skriva:

"Jaha, det här är alltså en vattenklosett. Någon ny uppfinning. Vet inte riktigt vad det ska vara bra för. Hur som helst finns det vissa ordningsregler att följa vid nyttjandet. Ni kan inte använda vilket papper som helst utan det måste vara s.k. toilettpapper. Förmodligen något franskt påfund."

2007-07-11

Dagens Säkert!-text


prata om hur jobbigt det är och så när två hydman-vallien-glas går sönder på sommarstället åhhhhhrgh!

2007-07-10

TV-påminnelse

Pssst... miss Marple-serien på DR1 är riktigt bra. Det är episoder kvar.

2007-07-07

Filmmusik-tips

Att Mitt Afrika är en tantfilm av rang är lika välkänt som Lotta Enbergs svaghet för karlar. Däremot behöver man inte vara Ameliaprenumerant för att inse att John Barry är världens främste filmmusikkompositör.
Jag kan gång på gång sitta och njuta av denna musikaliska väv på vilken Streeps och Redfords långdragna historia med kaffeplantager, syfilis och resegrammofoner är målad.

2007-06-28

Explorertips

Många människor har bara en startsida i Internet Explorer. Men i version 7 kan man smacka upp en hel flikuppsättning.
Användbart? Kanske inte. Men jag tilltalas lite av att det finns en strunta-i-favoriter-och-dunka-upp-alla-sidor-som-startflikar-möjlighet.

2007-06-27

Saker som inte finns, del 10

Anderssonskans Kalle-varianten för att cykla iväg. Dvs när man springer och håller i styret och därefter kastar sig upp på cykeln. Denna metod dog ut med den sista pilsnerfilmen. De två kvarvarande sätten är
  1. normalvarianten, då man bestiger cykeln först och sedan trampar igång
  2. sparkcykelvarianten, då man placerar ena foten på trampan sparkar igång med andra och slutligen elegant svingar det benet över till andra trampan och är iväg. Detta är egentligen ett mellanting mellan Anderssonskans Kalle- och normalvarianten. Såg denna imorse och undrade över varför man använder den fortfarande. Kanske om man inte når ner till marken?

2007-06-26

TV-tips

På vardagar vid 19-tiden sänder DR1 gamla Miss Marple-avsnitt med den "riktiga" miss Marple, Joan Hickson. Här kommer en kort resumé av valfri episod:
Utspelar sig i en liten grannby till S:t Mary Mead. Någon sorts misstänkt nykomling har kommit till byn. Miss Marple är där på besök hos en väninna. Någon blir mördad med ett vapen tillhörande en gammal officer som bor i byn. Lite fler blir mördade. Någon blir utsatt för ett mordförsök. Miss Marple reder ut det hela och det visar sig att det inte var den misstänkta nykomlingen eller den försupna officeren som var förövaren utan i verkligheten den som utsattes för mordförsöket som dessutom var halvsyster till nykomligens mammas rumskamrat och ville undanröja ett antal personer för att komma åt ett arv. Plus lite te, kyrkoherdar, tweed och engelska sportbilar.

2007-06-25

Telefonköer

"Alla våra kundrådgivare är upptagna för tillfället, men du behåller din plats i kön"

2007-06-23

Förpackning with olika typsnitt

-"OK gott folk, då är det dags för en ny förpackning. Den här gången är temat typsnitt. Blanda hejvilt, kör varannan rad i versaler och testa gärna med lite olika text- och bakgrundsfärger."
-"Så här?"
-"Kanon! Kör på det!"

2007-06-14

Saker som inte finns, del 9

Klockrena översättningar av uttryck som t.ex. "read'em and weep". Eller "sync and go" som här i iTunes.

2007-06-11

Varumärkesintrång, forts.


Gammal bild, men fortfarande kul.

Pimp my brand

Varumärkesintrång får mig ofta på bra humör. Var igår på H&M och såg ett par kalsonger med trycket "Customize my ride". Borde köpt dem.

2007-06-08

Saker som inte finns, del 8

Uppstötningar som inte är sura.

2007-06-06

Saker som inte finns, del 7

Ledig dag på annandag pingst. Men idag istället. Och därmed missar vi i snitt 0,29 lediga dagar per år.

2007-06-03

Positivt värde

Såg em-kval-matchen mellan Sverige och Danmark igår. Visst var det tråkigt-för-fotbollen och allt det där, men det var också roligt-för-mig av minst två anledningar:
  1. Insikten i att det i fotbollsdomarens arsenal finns ett "jag bestämmer att Lag A vinner med 3-0"-vapen. Lysande! Du kan ge någon en varning, visa ut någon, ge ett lag en straffspark, t.o.m. visa upp en tränare på läktaren och alltså även helt bestämma resultatet.
  2. Skadeglädjen i att se en fet och full supporter jagas av planen av sina yngre och mer vältränade landsmän. Fobollspoesi.

2007-06-01

Gymkompisar

Måste sno vadärgrejen-konceptet för ett inlägg:
Vad är grejen med att gympkompisen hjälper dig upp med skivstången/hantlarna sista biten när du inte orkar själv?

2007-05-29

Volvomodeller, plats 1

När man förstod den skräckinjagande effekten hos 263 satte man den såklart aldrig i produktion utan lanserade istället 340.
I vissa bilar kan man se en själ i framlyktorna. Lite som i människors ögon. Krisse och jag har pratat om 340:n. Hur den ser ut som en ledsen hund. Och om att det sitter en skadeglad designer någonstans och skrockar. "Haha, de gick i serieproduktion med den! Hohoho!" Medan 340:n själv står och önskar att den var någon annanstans. "Kära hjärtanes! De vill väl inte köra på trafikerade vägar med mig?" Den ser ut som en karaktär i Cars utan att ens vara animerad.

2007-05-28

Volvomodeller, plats 2

Normal sett går det till så här:

a) Du, som biltillverkare, har en vida populär standardbil.
b) Du gör om den i sportvagnsutförande.

Mer sällan går det till så här:
a) Du, som biltillverkare, har en vida populär sportvagn.
b) Du gör en kombi av den.

Men vilken skön idé! Jag har alltid gillat sportkombimodeller sedan denna. Föregångare till 480 och C30.

2007-05-26

Volvomodeller, plats 3

Någon gång i Volvohistorien har en delegation åkt till DAF i Holland, sett DAF 66 och sagt "Oj! Vilken ful liten bil! Den vill vi sätta vårt emblem på."

2007-05-25

Volvomodeller, plats 4

780. Redan 740:n är ju fulsnygg så det räcker och blir över. Och så det här. En tvådörrars lyxvariant. Lite Mazzerati-wannabe i fronten men så olyxigt ordinär. Kan vara världens snyggaste bil.

Poppe hade en. Bara en sån sak.

2007-05-24

Saker som inte finns, del 6

Brev som börjar med "Broder!". Ändå är det med som ett av words auto-text-alternativ för inledningar.

2007-05-23

Volvomodeller, plats 5

För längesedan gick en mysrysig vinterlovsserie som hette Kråkguldet. Arne Källerud spelade en skum vaktmästare som körde Duett. Har alltid gillat den. Precis så lådlik som en Volvo ska vara. Föregångaren till 145, 245, 745, V70.
(Det kan också vara så att jag har helt fel och att det var Eddie Axberg som helt oskumt affärsbiträde i Kullamannen körde en Amazon kombi. Och att det var sommarlovsmorgon.)

2007-05-22

Volvomodeller

Nu har jag vilat mig länge nog för att ta tag i en ny lista. Favoritvolvomodeller. Som många vet är min favoritvolvo 480:n. Jag ska inte ta med den på listan men istället ta med lite andra udda modeller.
Kolla på följande prototyp (263) som Volvo gjorde i mitten på 70-talet. Den framkallar starka känslor. Man kollar på grillen och huven. Ser ut som en fräsch 260GL. Behagligt. Blicken smeker karossen bakåt. Men, något är fel bakom dörrarna. Man börjar nästan må lite dåligt. Det ser lite ut som en gammal Renault.

Man vill inte titta men kan inte låta bli. Som en skräckfilm. Ett missfoster. Man vet att man kommer att bli helskraj, men man vill plåga sig själv och utforska de känslor man fruktar mest.

Det är något så heläckligt med den här bilen. Jag vet att bilderna finns ute på nätet. Ibland vågar jag kolla. Jag skulle vilja ha den här bilen i ett mörkt garage. Backad in, så att man tror att det är en vanlig Volvo, samtidigt som man vet att något hemskt döljer sig där inne. Ett skräckkabinett. Mysrysigt, som Kings Christine.

Jag ska lista fem andra volvomodeller jag skulle ha i samma garage. Inte lika läskiga, men lite udda.

2007-05-01

TV-utmaningen, dag 265

Hur går det med den där TV-utmaningen, undrar förmodligen inte så många. Men den är igång fortfarande. Det går lite trögt så vi har lagt till lite fler grejer som vi vill belöna. Såhär ser listan ut:
Plankan, 1 öre/sekund
Armhävningar och situps, 5 öre/st
Tandsticka (min tandhygienist hade varit stolt), 5 kr/gång
Träningspass, dag utan godis, bilfri dag, 10 kr/st
Sedan vi började har vi tillsammans gjort 4005 armhävningar, 3640 situps, 80 träningspass (lite lite...), 153 dagar utan godis, 20 bilfria dagar (svårt), använt tandsticka 65 gånger, stått i planka 122 minuter och därmed samlat ihop drygt 3300 kr. T.ex. en tredjedel av en 40-tums LCD

eller en 42-tums plasma


Det är bara att kämpa på. Det fina i kråksången är att tv-apparaterna rasar i pris så det snabbar upp det lite.

2007-04-27

Saker som inte finns, del 5

Fenomenet "din klocka stannar när du blir mördad". Förr i tiden var klockor så känsliga att de stannade om man blev mördad eftersom man då alltid slog i vänster handled, hade klockan under vatten, fick ett knivstick i fickuret, osv. Detta var något som brottsutredare tyckte var oerhört praktiskt eftersom det försåg dem med en tidpunkt för brottet medan det fanns skeptiker som hävdade att förövaren kunde utnyttja detta genom att ändra tiden på klockan. Sedermera blev digitalklockor populära och fenomenet upphörde.

2007-04-26

Melodifestivallåtar, plats 1

Ring Ring. Pang på! Det går inte att värja sig. Man hamnar rakt in i piano/bas/gitarr-riffet som är grunden för hela låten. Det är inget konstigt med den. Tre ackord A, D, E och sen Hm i sticket. Men så catchy. En maffig ljudbild klart inspirerad av Phil Spector och Brian Wilson. Lyssna till percussionljuden, Ulveaus knäpper med fingrarna, Frida kör marracas, Agneta letar igenom sin nyckelknippa och Benny skalar pistagenötter.
Som syntälskare slås jag av hur fint det kan bli med vanliga enkla instrument väl sammansatta. (Som i SOS-refrängen. Lyssna i hörlurar och det känns om om du sitter inuti en stålsträngad gitarr.) Sedan blev det förstås ännu bättre när de började de med syntar. (Lyssna på syntbasen i Super Trouper-refrängen! Do it.)

Snyggt Monica! Två Tuborg Classic till dig!
Jag antar att det var fel låt som vann och så där, men de flesta håller nog med om att det är en ok låt i alla fall. Tack för alla gissningar och kommentarer!!

2007-04-23

Melodifestivallåtar, tävling

Vilken låt har jag satt på förstaplatsen? Först rätt svar vinner TVÅ burkar Tuborg Classic.

2007-04-22

Melodifestivallåtar, plats 2

Eloise. Casper, Lasseman och de andra åker till Europa efter ännu en fin insats av Lasse Holm. Låten är skriven som en Beach Boys-hyllning med vokalstick. Lägg till underbara discostråkar och jag är såld.
Sedan känns Arvingarna ärligt dansbandiga och försöker inte vara hippa. Eller, kanske ändå. Men på ett kul dansrotunda-möter-after-ski-sätt.

2007-04-21

I bakhuvudet

Lika jobbigt som det är när man har något i bakhuvudet som man inte kan kalla fram, lika skönt är det när man kommer på det. Såg häromdan Filip o Fredriks intervju med östgöten Pontiak Johanzon som sjöng/rappade om 80-talet. Ända sedan dess har jag funderat på om jag inte har hört någon annan låt av honom innan. Googlade honom nu och hittade det jag sökte. Gulliga Johanna. Vilket skönt återhörande. Jag vill bort ifrån hela skiten. Ifrån stan. Hahaha. Hohoho.
Nu kommer jag inte ihåg vem som tipsade mig om den första gången. Matts? Runersten? Hasse? Krisse? Jäklar, ny sak i bakhuvudet. Och den här gången kan inte Internet hjälpa mig.

Östgötska är en underskattad dialekt. Jag gick fram till baren och beställde TVÅ glas öl.

2007-04-20

Melodifestivallåtar, plats 3

Det gör ont. Finns det någon som kan göra Pet Shop Boys-synt så är det Orup. Producenten Anders Hansson är för mig anonym (tips: droppa ett s i efternamnet och sminka dig) men har fått till en för mig tilltalande ljudbild.
Lena Ph är lysande som alltid.

Låtquiz

Ao mamao ao mamao ao o o papa
Ao mamao ao mamao dig dig digipapa

2007-04-18

Melodifestivallåtar, vårspecial

Innan jag går in på topp 3 så måste jag tillstå att jag såklart glömt många låtar så här kommer några fler hedersomnämnande. Vissa av dem hade platsat på listan, vissa inte. Och det finns säkert ännu fler som jag har glömt.

  • Under your spell - Okänd kille gör halvtafflig Pet Shop Boys-maffe-synt

  • Jag ljuger så bra - Vill hon ha tillbaka snubben eller inte? Hon sjunger hela tiden om hur stark hon är och hur skönt det är att ha tidningen i fred och allt det där men sen påstår hon att hon ljuger. En melodifestivallåt och jag fattar inte texten! Men en väldigt bra låt som borde varit med på listan. Höjdpunkter: triolen vid 2:28 och F#dim-ackordet vid 2:44

  • La dolce vita - Snudd på dagispop, alltså borde jag gilla den men jag vet inte riktigt ändå

  • C'est la vie - Tveksamt bäst-före-datum på artisterna och melodin. Men låten är väldigt bra, rent melodifestivalmässigt.

  • Vad du än trodde så trodde så trodde du fel - Allvarligt talat, tänk bort det finlandssvenska och lyssna på melodin. Den är riktigt bra.

  • Trendy discotheque - Härligt smutsig squareoktavbas. Väldigt uppfriskande.

  • Diggiloo diggiley - Refrängsaxarna drar ner låten till Ingmar Nordström-nivå, men catchy är den.

  • Lyssna till ditt hjärta - Discostråkar går alltid hem hos mig och dyker även upp på topp 3, håll utkik.

  • Give me your love - Påminner om "Lyssna till ditt hjärta" fast med sliskigare stråkar. Fina trioler 2:42. (Verkar som om jag gillar triolkonceptet va? Men lyssna själva, kompet droppar ut förutom trummorna på all-of-your-love-i'm-the jämnt utspritt på en takt.)

2007-04-17

Melodifestivallåtar, plats 4


Sing for me. Vad kan du hoppas på om du har ett anonymnt namn som Andreas Johnsson? Distriktsmästare i tractor pulling? Mittback i Brölmyra IF? Ställa ut din sänkta 740 på Vallåkraträffen? Droppa ett s i efternamnet och börja sminka dig så har du något på g.

Om du dessutom har en skön röst och en schysst låt så kommer du med i melodifestivalen (och kan även göra en lite sämre låt året därpå).

2007-04-14

Saker som inte finns, del 4


Kryzz. Jag vet inte om detta var en inköpt programidé eller om någon på SVT helt enkelt sa "Varför inte göra Melodikrysset i TV?", men att sätta ihop Arne Hegerfors och Björn Skifs i ett och samma program var inget annat än ett genidrag.

2007-04-13

Melodifestivallåtar, plats 5

Michelangelo. Redfordsnygge Björn Skifs har en gång för mycket svarat på frågan "Hur uttalar du ditt efternamn?" och ger 1975 ut skivan Schiffz!
Michelangelo är skriven tillsammans med Skifs parhäst Bengt Palmers som (förutom till diverse Skifsfilmer) gjort musik till Sällskapsresan-filmerna mm.

2007-04-10

Melodifestivallåtar, plats 6

Hon kommer med solsken. Så retligt trallvänlig. Den har förstås en töntstämpel som heter duga men platsar därför så utomordentligt väl i festivalen och på min lista.
Två kommentarer:
  1. Den är föga originell (fast det är ju sen gammalt när det gäller melodifestivallåtar). Lyssna på "Det börjar verka kärlek" och "Save your kisses for me" och jämför med denna så hittar ni snabbt grunderna till dess trallvänlighet.
  2. Jag är allergisk mot jazzfiol.

Mycket bättre än "Ge mig en kaka till kaffet" som kom något år senare. Gå nu inte och få den låten på huvudet bara...

2007-04-05

Melodifestivallåtar, påskspecial

Jag kom på att jag har missat kycklinggula Carola med Främling och hon hör definitivt hemma på min topp-10-lista. Lasse Holm igen, den här gången med en fantastisk slinga som de flesta syntskrivare skulle ge sitt mod-wheel för.
Glad påsk på er!

Melodifestivallåtar, plats 7


Det börjar verka kärlek, banne mig. Claes-Göran Hederström viker upp rockkragen och går till final med ett härligt blåsriff. Kolla in den sköna distansen i blicken. Lite i stil med Roger Moores ögonbrynstrick (som han f ö själv anser vara sin enda kvalitet som skådespelare).
Dessutom, vilken scenklädsel! Skjorta, slips, rock. Mer sånt!

Saker som inte finns, del 3

Regeln "man får backa mot enkelriktat". Ändå var det någon som imorse orkade backa ända från Jacob Hansens hus till Stortorget.

2007-04-03

Melodifestivallåtar, plats 8

Växeln, hallå. Lasse Holm är en suverän låtskrivare och verkar även i övrigt vara en cool snubbe och en kille man skulle kunna tänka sig att dela konto med.
Janne Lucas framförde 1981 Holms låt och slutade på en andraplats. Innehåller f ö ursprungsrimmet hallå <-> 22. (se plats 9)

2007-04-02

Melodifestivallåtar, plats 9

Anropar försvunnen. Jag har ju alltid gillat dagispop, så det här var ett trevligt inslag. Det är sådan catchig rymdsyntpop som S.P.O.C.K inte lyckas få till. Fånigt med mellansnacket, men det är såklart helt i linje med denna töntiga låt.

2007-04-01

Melodifestivallåtar, plats 10

Upp över mina öron. GES utan Guldtanden Strömstedt gör lite fräsch pop i slutet på 80-talet. Har för mig att det inte var så vanligt med "etablerade" artister i festivalen förr och det var kanske därför som denna satt fint. Men de har båda gjort bättre låtar.

2007-03-30

Melodifestivallåtar, hedersomnämnande

Innan jag kör igång topp-10-listan över svenska melodifestivallåtar presenterar jag några som hamnade utanför listan men som får ett hedersomnämnande.

Satellit - Ted Färjestad gör om "Hold the line"
Missarna - Wille C gör fyndig jazzlåt
Den vilda - Nanne vill varken hålla om eller kyssa och är inte ens avundsjuk.
Monte Carlo - Sveriges främste crooner Carli Tornehave (smaka på det namnet) satsar på rött.
Bulletproof heart - Äntligen lite oktavbas i festivalen.
Waterloo - Abbas saxparty

2007-03-29

Saker som inte finns, del 2

Gamla GB-glassar. Såhär funkar det:
  1. Ni har, i ert sortiment, en gammal klassiker som inte längre säljer så bra.
  2. Ta bort den ur sortimentet.
  3. Folk blir arga för att ni har tagit bort den och ni får gratispublicitet.
  4. Ta inte tillbaka den nästa år.
  5. Folk blir ännu argare och någon kanske t.o.m. lägger upp en fansite för glassen i fråga.
  6. Lansera en ny variant på den gamla glassen nästa år.
  7. Folk blir rasande, "vafanedehärförglass?!".
  8. Ta bort den nya varianten och återlansera klassikern.

Nu är det i och för sig jäkligt länge sedan man tog bort Kalas-Sandwichen och World Cup så jag kanske inte ska hoppas på att de är på väg att återlanseras.

2007-03-25

Saker som inte finns, del 1

Toscarullar. De bara försvann helt plötsligt. Stjärnan i Marabous rullsortiment. Mjölkchoklad och Schweizernöt finns ju även i kakformat (även om rullbitarna är lite mer delikata) men utan Toscarullen är man utlämnad till Dukat och liknande otillräckliga substitut.
OK, jag vet vad ni kommer att fråga. Och i ärlighetens namn måste jag väl erkänna att jag inte har bidragit till försäljningsstatistiken de senaste 15 åren. Men man tror ju inte att den ska försvinna bara därför.
Frågan är om Valnöt fortfarande finns. [Rys]

2007-03-23

SFL-generator

Minns ni siten där man kunde räkna ut sitt brasse-namn? Mitt är Langisco. Hade jag haft tid, ork och kunskap hade jag skapat en sådan site där man kunde generera sitt SFL-namn och se om man var en Vivula, Hansula osv. Eller vad hade era SFL-namn varit?

2007-03-22

Münchnerhalle

Jag är tillbaka efter två dagar på CeBIT. Inga spektakulära nyheter. Måndagskvällen utspelade sig på Münchnerhalle. Jag har aldrig sett så många fulla människor samtidigt, Helsingborgsfestivaler och Karneveljen '98 på Victoriastadion inräknade. Och detta var en måndag.

2007-03-21

SFL, plats 1


Regula. Min favoritfärja. Jättefint namn som osar reguljärtrafik på samma sätt som Pendula tidigare. Om du som båt heter Regula ska du inte hoppas på att få göra några spännande långresor eller spontana utflykter.
Tillsammans med Ursula var Regula kvar längst och hängde med till Scandlines. Nu såld till Estland.

SFL, plats 2

Betula (2). Ursprungsfärjan, eller uppföljaren till den. Betula 1 körde sockerbetslaster mellan Mörbylånga på Öland och Bergkvara för Svenska Sockerfabriksaktiebolaget. Betula 2 körde fulla svenskar mellan Sverige och Danmark. Hette sedan Buganvilla och körde fulla svenskar mellan Fuerteventura och Lanzarote.



Heter numera Tarrafal och finns någon annanstans i världen.

2007-03-19

SFL, plats 3

Ursula. Lite anonym, får mig att tänka på Phoebes syster. Snabbquiz, i vilken TV-serie hörde Phoebes syster hemma?
Färjan hette sedan Cozumel II och körde fajitas, cheddar dip och turister i Mexico.

2007-03-18

SFL, plats 4

Carola. Ett plus för uttalet ['ka:rolla], men namnet slutar inte på "ula" vilket gör att det inte känns som om hon hör ihop med de andra. Faktum är att hon var systerfartyg till Dana Scarlett och ibland var utlånad på andra hållet. Heter nu Princess 1 och finns i Argentina.

2007-03-17

Pythons, plats 1 o 2

Ok, så återstår alltså John Cleese och Michael Palin. Jag ser direkt You wanna come back to my place-sketchen framför mig. Lysande!
Michael Palin är oftast fantastiskt rolig. Som straight guy, pratig talkshow-host, jobbig butiksägare etc. "e's stunned."
Men Cleese är strået vassare. Även detta tas upp i boken. Alla har lite extra respekt för honom och han har mer stjärnstatus. "The plumage don't enter into it. It's stone dead."
"The gannet's in all the books. It's a standard British bird!"
"I nearly got in at Hendon."
Alltså, Palin på andraplatsen och Cleese på första. Övervärderat Palin? Tja, får väl se om tv-serierna och känna efter. "Bicycle repairment", "Upper class twit", "Spanish inquisition" osv.

2007-03-16

Pythons, plats 3

Nu blir det lite tjorvigare. Jag sätter Graham Chapman på 3:e-platsen. Han är kanske den bäste skådespelaren av dem, suverän straight guy (ironiskt nog). "Working with fabrics and experimenting with interior design?! Oh, well you want the Durham light infantry then, sir."

I boken framkommer att han (förutom att vara gay) var mycket mer crazy än man tror när man ser honom. Dessutom var han alkoholist och ofta svår att jobba med.

Som kuriosa kan nämnas att man delade upp sig i skrivandet. Cleese skrev tillsammans med Chapman medan Palin och Jones skrev ihop. Eric Idle skrev mest på egen hand och Gilliam satt såklart på sin kammare med animationerna.

"It's your laugh mate, it's not mine. It's your trousers, not my trousers."

SFL


Efter Python-listan kommer jag att ranka SFL-färjor, så byt inte kanal!
Och då menar jag de SFL-färjor som hade för och akter och gick mellan Helsingborg och Helsingör när jag var yngre; Betula, Carola, Regula och Ursula.
Dessutom fanns Dana Scarlett som lånades in från Landskrona-Tuborg ibland och alltid var lika impopulär, delvis på grund av sitt radikalt annorlunda namn men framförallt pga sin låga takhöjd. Jag kommer inte att inkludera henne i listan. Jag exkluderar även Primula och Pendula som slutade gå ungefär när jag föddes, innan LB blev SFL. Sedermera blev det som bekant Scandlines och den sköna färjekänslan försvann helt. Alltså Dana Scarlett i all ära men att döpa en färja till Aurora af Helsingborg tar fan priset. Tacka vet jag stolta namn som Holger Danske, Kärnan och Hälsingborg. Jämför sedan alla knarkare, ungdomsgäng och annat drägg som frodas på Nya Knutpunkten med de harmlösa fyllon och firmafester som passerade SFL-terminalen så inser ni precis hur mycket bättre allt var förr.

Pythons, plats 4

Här blir det direkt svårare, hur kan någon av de andra hamna bland de tre sämsta? Fast sedan använder jag uteslutningsmetoden och inser lätt att det är Eric Idle som ska in här. Han är riktigt kul, men samtidigt lite för crazy och clownaktig för att slå de andra. "Know what I mean?"

Uppe med tuppen

Jetlaggad som jag är vaknade jag tidigt idag och färdigställde en massa inlägg som jag kan bomba bloggen med kommande dagar.
Här är några erfarenheter från resan:
  • Har äntligen sett tubsockor. Man får dem av British Airways på långflygningar. Men de var inte vita.
  • Tomatjuice med Worcestershire-sås och citron är väldigt gott.
  • Det finns ett multi-faith prayer room på Heathrow. Dagens 2000-tal.
  • Australien har så mycket skyltar och anvisningar att man som svensk blir avundsjuk.
  • DiCaprio är Priestly-snygg i Departed.
  • TV-serien med Charlie Sheen och "Jim Pfaffenbach" är sevärd tack vare Charlie. Vilken underbar sitcomskådespelare! Perfekt timing.

Inflikning

Med "litet hopp" menar jag "stort hopp". Ungefär som från Evert Ljusberg till Johan Ulvesson. Dessa hoppen kommer att minska allteftersom vi rör oss uppåt i listan.

2007-03-15

Pythons, plats 5

Efter Terry G är det ett litet hopp men femteplatsen är lika enkel. Terry Jones har sin standardtant med pipig röst... "spam, spam, spam". Bitvis rolig och kanske har han kvaliteter som sketchskrivare och regissör, men han är inte i klass med de andra i sketcherna. (Dessutom verkar han lite pretentiös i boken.)
"How does your 'Anything goes' go?"

2007-03-14

Pythons, plats 6

Jag läser för tillfället Monty Python-gängets självbiografi. (Har fastnat i non-fiction-fåran av någon anledning, kan inte komma på några andra böcker jag vill läsa. Dålig fantasi förmodligen. (Måste beställa den där Steve Jobs-boken snart.))
Jag tänkte fylla ut bloggen lite genom att tråka ut er med min rangordning av Python-medlemmarna. Det finns säkert någon sida på nätet där man kan rösta på sin favorit, men jag ska kolla efter det när jag är klar med min lista så kan jag se hur normal jag är.
Börjar med plats 6 här alltså. (Och har har jag hamnat pa en flygplats sa har tar de svenska tecknena slut.) Ganska enkelt val, Terry Gilliam kanns helt enkelt inte som en riktig Python, han ar sallan med i sketcherna, ar amerikan och jag har aldrig gillat hans animationer, sa han aker rakt in pa jumboplatsen.

2007-03-09

I blog from a land down under

Varmt och skönt.
Jetlaggad, ska bli skönt att sova ikväll.
 
/Man at work

2007-03-08

Dagens Boxleitner

Mellanlandning i Singapore. Jaklar vad rent har ar...

2007-03-04

Bonad

Igår var det stor släktfest. Mycket trevligt som alltid. Fann följande bonad som jag efter ett par snapsar tyckte var otroligt rolig. Även såhär dagen efter så tycker jag att den är ganska kul i sin modesta framtoning. "Hem, ljuva hem" framstår närmast som burlesk i jämförelse.

2007-03-01

Användbart

Sen gammalt har bokaffärer på nätet haft tjänsten "Folk som har köpt ... har även köpt ..." vilket jag tycker är sådär användbart eftersom jag ofta bara vill köpa en bok i ett ämne. Här var dock en ny grej för mig:
Det här är mer en funktion jag gillar. Det är jobbigt att leta igenom listor med sökträffar. Litar man på att andra har gjort det jobbet så är det här ganska smidigt. "OK, strunta i vilka träffar jag får. Vilken bok ska jag ha?"

2007-02-22

Jag har färgat håret och fått pollenallergi

Vad glad jag blir när det kommer någon ny artist som träffar rätt med sin musik (och någon (som Hasse i det här fallet) tipsar mig (som aldrig lyssnar på P3)).
http://www.myspace.com/sakert
Underbara texter, skön dialekt, fin musik.

Senast det hände var när Krisse tipsade om Edith Söderström. Också riktigt bra av precis samma anledningar.
och lät det singla ut genom fönstret, gjorde jag

2007-02-15

Nya bättre blogginlägg


"Nu har vi kommit på ett recept som gör de här gratängerna lite lättare och billigare att tillaga. Vi kan inte se något värde i det för dig som kund, men vi är på det hela taget ganska nöjda med vårt nya recept."

2007-02-14

Varning på stan


För att uttrycka sig som Roland Spångberg:
Tvivelaktigt uttryck: "Varning för halkrisk"
Adekvat uttryck: "Varning för halka"
Alternativ: "Halkrisk"

2007-02-11

Ständigt lurad

Precis som att allt kul på nätet är påhittat så är de flesta bra låtar covers. Jag har en längre tid gått och trott att det trots allt fanns något bra att hämta hos Celine Dion efter att ha hört "I drove all night". Nu kan jag dock pusta ut. Den har tidigare spelats in av Cyndi Lauper och dessförinnan Roy Orbison. Men ingen av dem är upphovsman. http://en.wikipedia.org/wiki/I_Drove_All_Night

Ska det va ska det va 100 procent

Bloggar är ju avsedda att sprida ointressanta personliga åsikter, så här kommer en:
Kristian Luuks insatser i Melodifestivalen är 100% min humor.
 
PS Maria och jag tippade 100% rätt vad det gällde vilka två som gick till final, vilka två som gick till andra chansen och vem som gick vidare till andra omgången men åkte ut. Lite stolta...
 
(Jäklar, heter det "avsedda att" eller "avsedda för att"?)

2007-02-09

Glosor

Hjälp! Jag hade ingen aning om hur man stavar "acquainted". Jag vågade inte ens gissa mig till en stavning. Vilken skol-flashback...

2007-02-06

Hittepå

Efter att jag förstått att den fnissande holländaren var påhittad har jag numera inställningen att allt kul på nätet är fejkat.
Den gamla klassikern med flygplatsutrop t.ex.? http://www.funny-ecards.com/funpages/airport.html