Ville brodera:
Från http://www.fuldesign.se/prylarna/broderikit.html. Min favorit är "You say tomato, I say fuck you"
2007-08-10
Broderade - ville brodera
2007-08-06
2007-08-03
Skämt mit tyska i
Besser als Tengbü
Später als Adam
2007-08-02
Volvo 263 (re)visited
Hmm, var har de nu ställt 780:n månne?
2007-07-31
Skrev - borde skrivit
Skrev:
Lukker 3 min før afgang
Borde skrivit:
Lukker 1 min før Københavnstogets ankomst
2007-07-30
2007-07-29
Skrev - ville skriva
Skrev:
Ville skriva:
"Jaha, det här är alltså en vattenklosett. Någon ny uppfinning. Vet inte riktigt vad det ska vara bra för. Hur som helst finns det vissa ordningsregler att följa vid nyttjandet. Ni kan inte använda vilket papper som helst utan det måste vara s.k. toilettpapper. Förmodligen något franskt påfund."
2007-07-11
Dagens Säkert!-text
2007-07-10
2007-07-07
Filmmusik-tips

Att Mitt Afrika är en tantfilm av rang är lika välkänt som Lotta Enbergs svaghet för karlar. Däremot behöver man inte vara Ameliaprenumerant för att inse att John Barry är världens främste filmmusikkompositör.Jag kan gång på gång sitta och njuta av denna musikaliska väv på vilken Streeps och Redfords långdragna historia med kaffeplantager, syfilis och resegrammofoner är målad.
2007-06-28
Explorertips

2007-06-27
Saker som inte finns, del 10
- normalvarianten, då man bestiger cykeln först och sedan trampar igång
- sparkcykelvarianten, då man placerar ena foten på trampan sparkar igång med andra och slutligen elegant svingar det benet över till andra trampan och är iväg. Detta är egentligen ett mellanting mellan Anderssonskans Kalle- och normalvarianten. Såg denna imorse och undrade över varför man använder den fortfarande. Kanske om man inte når ner till marken?
2007-06-26
TV-tips
På vardagar vid 19-tiden sänder DR1 gamla Miss Marple-avsnitt med den "riktiga" miss Marple, Joan Hickson. Här kommer en kort resumé av valfri episod:2007-06-25
2007-06-23
Förpackning with olika typsnitt
2007-06-14
Saker som inte finns, del 9

2007-06-11
Pimp my brand
2007-06-08
2007-06-06
Saker som inte finns, del 7
2007-06-03
Positivt värde
- Insikten i att det i fotbollsdomarens arsenal finns ett "jag bestämmer att Lag A vinner med 3-0"-vapen. Lysande! Du kan ge någon en varning, visa ut någon, ge ett lag en straffspark, t.o.m. visa upp en tränare på läktaren och alltså även helt bestämma resultatet.
- Skadeglädjen i att se en fet och full supporter jagas av planen av sina yngre och mer vältränade landsmän. Fobollspoesi.
2007-06-01
Gymkompisar
2007-05-29
Volvomodeller, plats 1

2007-05-28
Volvomodeller, plats 2
Normal sett går det till så här:2007-05-26
Volvomodeller, plats 3
2007-05-25
Volvomodeller, plats 4
2007-05-24
Saker som inte finns, del 6

2007-05-23
Volvomodeller, plats 5
För längesedan gick en mysrysig vinterlovsserie som hette Kråkguldet. Arne Källerud spelade en skum vaktmästare som körde Duett. Har alltid gillat den. Precis så lådlik som en Volvo ska vara. Föregångaren till 145, 245, 745, V70.2007-05-22
Volvomodeller

Man vill inte titta men kan inte låta bli. Som en skräckfilm. Ett missfoster. Man vet att man kommer att bli helskraj, men man vill plåga sig själv och utforska de känslor man fruktar mest.
Det är något så heläckligt med den här bilen. Jag vet att bilderna finns ute på nätet. Ibland vågar jag kolla. Jag skulle vilja ha den här bilen i ett mörkt garage. Backad in, så att man tror att det är en vanlig Volvo, samtidigt som man vet att något hemskt döljer sig där inne. Ett skräckkabinett. Mysrysigt, som Kings Christine.Jag ska lista fem andra volvomodeller jag skulle ha i samma garage. Inte lika läskiga, men lite udda.
2007-05-01
TV-utmaningen, dag 265
Plankan, 1 öre/sekund
Armhävningar och situps, 5 öre/st
Tandsticka (min tandhygienist hade varit stolt), 5 kr/gång
Träningspass, dag utan godis, bilfri dag, 10 kr/st
Sedan vi började har vi tillsammans gjort 4005 armhävningar, 3640 situps, 80 träningspass (lite lite...), 153 dagar utan godis, 20 bilfria dagar (svårt), använt tandsticka 65 gånger, stått i planka 122 minuter och därmed samlat ihop drygt 3300 kr. T.ex. en tredjedel av en 40-tums LCD

eller en 42-tums plasma

Det är bara att kämpa på. Det fina i kråksången är att tv-apparaterna rasar i pris så det snabbar upp det lite.
2007-04-27
Saker som inte finns, del 5
2007-04-26
Melodifestivallåtar, plats 1
Ring Ring. Pang på! Det går inte att värja sig. Man hamnar rakt in i piano/bas/gitarr-riffet som är grunden för hela låten. Det är inget konstigt med den. Tre ackord A, D, E och sen Hm i sticket. Men så catchy. En maffig ljudbild klart inspirerad av Phil Spector och Brian Wilson. Lyssna till percussionljuden, Ulveaus knäpper med fingrarna, Frida kör marracas, Agneta letar igenom sin nyckelknippa och Benny skalar pistagenötter.Som syntälskare slås jag av hur fint det kan bli med vanliga enkla instrument väl sammansatta. (Som i SOS-refrängen. Lyssna i hörlurar och det känns om om du sitter inuti en stålsträngad gitarr.) Sedan blev det förstås ännu bättre när de började de med syntar. (Lyssna på syntbasen i Super Trouper-refrängen! Do it.)
Snyggt Monica! Två Tuborg Classic till dig!
Jag antar att det var fel låt som vann och så där, men de flesta håller nog med om att det är en ok låt i alla fall. Tack för alla gissningar och kommentarer!!
2007-04-23
2007-04-22
Melodifestivallåtar, plats 2
Eloise. Casper, Lasseman och de andra åker till Europa efter ännu en fin insats av Lasse Holm. Låten är skriven som en Beach Boys-hyllning med vokalstick. Lägg till underbara discostråkar och jag är såld. 2007-04-21
I bakhuvudet
Lika jobbigt som det är när man har något i bakhuvudet som man inte kan kalla fram, lika skönt är det när man kommer på det. Såg häromdan Filip o Fredriks intervju med östgöten Pontiak Johanzon som sjöng/rappade om 80-talet. Ända sedan dess har jag funderat på om jag inte har hört någon annan låt av honom innan. Googlade honom nu och hittade det jag sökte. Gulliga Johanna. Vilket skönt återhörande. Jag vill bort ifrån hela skiten. Ifrån stan. Hahaha. Hohoho.2007-04-20
Melodifestivallåtar, plats 3
2007-04-18
Melodifestivallåtar, vårspecial
- Under your spell - Okänd kille gör halvtafflig Pet Shop Boys-maffe-synt
- Jag ljuger så bra - Vill hon ha tillbaka snubben eller inte? Hon sjunger hela tiden om hur stark hon är och hur skönt det är att ha tidningen i fred och allt det där men sen påstår hon att hon ljuger. En melodifestivallåt och jag fattar inte texten! Men en väldigt bra låt som borde varit med på listan. Höjdpunkter: triolen vid 2:28 och F#dim-ackordet vid 2:44
- La dolce vita - Snudd på dagispop, alltså borde jag gilla den men jag vet inte riktigt ändå
- C'est la vie - Tveksamt bäst-före-datum på artisterna och melodin. Men låten är väldigt bra, rent melodifestivalmässigt.

- Vad du än trodde så trodde så trodde du fel - Allvarligt talat, tänk bort det finlandssvenska och lyssna på melodin. Den är riktigt bra.
- Trendy discotheque - Härligt smutsig squareoktavbas. Väldigt uppfriskande.
- Diggiloo diggiley - Refrängsaxarna drar ner låten till Ingmar Nordström-nivå, men catchy är den.
- Lyssna till ditt hjärta - Discostråkar går alltid hem hos mig och dyker även upp på topp 3, håll utkik.
- Give me your love - Påminner om "Lyssna till ditt hjärta" fast med sliskigare stråkar. Fina trioler 2:42. (Verkar som om jag gillar triolkonceptet va? Men lyssna själva, kompet droppar ut förutom trummorna på all-of-your-love-i'm-the jämnt utspritt på en takt.)
2007-04-17
Melodifestivallåtar, plats 4

2007-04-14
Saker som inte finns, del 4
2007-04-13
Melodifestivallåtar, plats 5
2007-04-10
Melodifestivallåtar, plats 6
Två kommentarer:
- Den är föga originell (fast det är ju sen gammalt när det gäller melodifestivallåtar). Lyssna på "Det börjar verka kärlek" och "Save your kisses for me" och jämför med denna så hittar ni snabbt grunderna till dess trallvänlighet.
- Jag är allergisk mot jazzfiol.
Mycket bättre än "Ge mig en kaka till kaffet" som kom något år senare. Gå nu inte och få den låten på huvudet bara...
2007-04-05
Melodifestivallåtar, påskspecial
Melodifestivallåtar, plats 7

Saker som inte finns, del 3
2007-04-03
Melodifestivallåtar, plats 8
2007-04-02
Melodifestivallåtar, plats 9
2007-04-01
Melodifestivallåtar, plats 10
2007-03-30
Melodifestivallåtar, hedersomnämnande
Satellit - Ted Färjestad gör om "Hold the line"
Missarna - Wille C gör fyndig jazzlåt
Den vilda - Nanne vill varken hålla om eller kyssa och är inte ens avundsjuk.
Monte Carlo - Sveriges främste crooner Carli Tornehave (smaka på det namnet) satsar på rött.
Bulletproof heart - Äntligen lite oktavbas i festivalen.
Waterloo - Abbas saxparty
2007-03-29
Saker som inte finns, del 2
- Ni har, i ert sortiment, en gammal klassiker som inte längre säljer så bra.
- Ta bort den ur sortimentet.
- Folk blir arga för att ni har tagit bort den och ni får gratispublicitet.
- Ta inte tillbaka den nästa år.
- Folk blir ännu argare och någon kanske t.o.m. lägger upp en fansite för glassen i fråga.
- Lansera en ny variant på den gamla glassen nästa år.
- Folk blir rasande, "vafanedehärförglass?!".
- Ta bort den nya varianten och återlansera klassikern.
Nu är det i och för sig jäkligt länge sedan man tog bort Kalas-Sandwichen och World Cup så jag kanske inte ska hoppas på att de är på väg att återlanseras.

2007-03-25
Saker som inte finns, del 1
OK, jag vet vad ni kommer att fråga. Och i ärlighetens namn måste jag väl erkänna att jag inte har bidragit till försäljningsstatistiken de senaste 15 åren. Men man tror ju inte att den ska försvinna bara därför.
Frågan är om Valnöt fortfarande finns. [Rys]
2007-03-23
SFL-generator
Minns ni siten där man kunde räkna ut sitt brasse-namn? Mitt är Langisco. Hade jag haft tid, ork och kunskap hade jag skapat en sådan site där man kunde generera sitt SFL-namn och se om man var en Vivula, Hansula osv. Eller vad hade era SFL-namn varit?2007-03-22
Münchnerhalle
2007-03-21
SFL, plats 1

SFL, plats 2

Heter numera Tarrafal och finns någon annanstans i världen.
2007-03-19
SFL, plats 3
Färjan hette sedan Cozumel II och körde fajitas, cheddar dip och turister i Mexico.
2007-03-18
SFL, plats 4
2007-03-17
Pythons, plats 1 o 2
Michael Palin är oftast fantastiskt rolig. Som straight guy, pratig talkshow-host, jobbig butiksägare etc. "e's stunned."
Men Cleese är strået vassare. Även detta tas upp i boken. Alla har lite extra respekt för honom och han har mer stjärnstatus. "The plumage don't enter into it. It's stone dead."
"The gannet's in all the books. It's a standard British bird!"
"I nearly got in at Hendon."
Alltså, Palin på andraplatsen och Cleese på första. Övervärderat Palin? Tja, får väl se om tv-serierna och känna efter. "Bicycle repairment", "Upper class twit", "Spanish inquisition" osv.
2007-03-16
Pythons, plats 3
Nu blir det lite tjorvigare. Jag sätter Graham Chapman på 3:e-platsen. Han är kanske den bäste skådespelaren av dem, suverän straight guy (ironiskt nog). "Working with fabrics and experimenting with interior design?! Oh, well you want the Durham light infantry then, sir."
I boken framkommer att han (förutom att vara gay) var mycket mer crazy än man tror när man ser honom. Dessutom var han alkoholist och ofta svår att jobba med.
Som kuriosa kan nämnas att man delade upp sig i skrivandet. Cleese skrev tillsammans med Chapman medan Palin och Jones skrev ihop. Eric Idle skrev mest på egen hand och Gilliam satt såklart på sin kammare med animationerna.
"It's your laugh mate, it's not mine. It's your trousers, not my trousers."
SFL

Och då menar jag de SFL-färjor som hade för och akter och gick mellan Helsingborg och Helsingör när jag var yngre; Betula, Carola, Regula och Ursula.
Pythons, plats 4
Uppe med tuppen
Här är några erfarenheter från resan:
- Har äntligen sett tubsockor. Man får dem av British Airways på långflygningar. Men de var inte vita.
- Tomatjuice med Worcestershire-sås och citron är väldigt gott.
- Det finns ett multi-faith prayer room på Heathrow. Dagens 2000-tal.
- Australien har så mycket skyltar och anvisningar att man som svensk blir avundsjuk.
- DiCaprio är Priestly-snygg i Departed.
- TV-serien med Charlie Sheen och "Jim Pfaffenbach" är sevärd tack vare Charlie. Vilken underbar sitcomskådespelare! Perfekt timing.
Inflikning
2007-03-15
Pythons, plats 5
2007-03-14
Pythons, plats 6
2007-03-09
I blog from a land down under
2007-03-08
2007-03-04
Bonad
2007-03-01
Användbart

2007-02-22
Jag har färgat håret och fått pollenallergi
http://www.myspace.com/sakert
Underbara texter, skön dialekt, fin musik.
Senast det hände var när Krisse tipsade om Edith Söderström. Också riktigt bra av precis samma anledningar.
och lät det singla ut genom fönstret, gjorde jag
2007-02-15
Nya bättre blogginlägg
2007-02-14
Varning på stan















