Definitionen är att de ska sakna vrist/häl. Jag har aldrig sett några sådana sockor. Detta plagg man hört så mycket talas om... vilken myt!
2006-12-27
Recension (forts.)
Nu har jag läst ut Kvartetten som sprängdes. Den var väl ganska trivsam och rolig studtals men generellt lite för omständlig. Jag känner att jag inte är helt van att läsa äldre svenska, det tar lite tid att vänja sig. I skivtermer är boken ett dubbelalbum som hade gjort sig bättre som ett enkelalbum. Men bitvis är den riktigt kul. Som sagt tidigare, se filmen med Adolf Jahr, Jarl Kulle, Edvin Adolphsson, Gunnar Bergstrand etc. istället. Där får man en bra nerkokt version.
Eller, se/läs något nytt fränt istället.
Eller, se/läs något nytt fränt istället.
2006-12-22
2006-12-17
Lurad, som vanligt
Trodde innan att den roliga holländska intervjuaren som inte kan hålla sig för skratt var något som hänt på riktigt. Så dumt av mig.
Johan länkade till filmen i en kommentar på Vivecas blogg. När jag kollade på den såg jag att det även fanns en längre version. Plötsligt var det inte lika kul längre. Men nu är jag istället imponerad av hur bra han spelar fnissig.
Johan länkade till filmen i en kommentar på Vivecas blogg. När jag kollade på den såg jag att det även fanns en längre version. Plötsligt var det inte lika kul längre. Men nu är jag istället imponerad av hur bra han spelar fnissig.
2006-12-11
Sämsta o bästa plattor
Hasse har tipsat om Arg skåning som listar 2000-talets sämsta plattor. Mycket underhållande, kan rekommenderas! Jag tänkte inte vara lika ambitiös, men jag skulle ändå vilja slå ett slag för ett album som jag tycker är ett av musikhistoriens bästa.
Vad är det då som gör ett bra album? Det finns ju album som innehåller idel hits men ändå inte förmedlar någon vidare albumkänsla. Exempelvis innehåller Alphavilles Forever Young många bra låtar men man gillar de enskilda låtarna bättre än plattan som helhet. (Kort parentes: jag förespråkar inte något av synsätten, jag gillar verkligen hits och ser gärna många sådana på samma skiva, men i detta fallet är jag ute efter att tipsa om ett album som har den rätta helhetskänslan.)
Nu vet jag att ni tror att jag kommer att komma dragandes med Pet Sounds. Det lever i och för sig upp till mina albumkrav, men det är lite uttjatat som historiens bästa album. (Många anser att Sgt Pepper är historiens bästa album, men jag tycker att det är överdrivet, oavsett vilket synsätt man har...)
Soft Cell är ett så kallat one-hit-wonder-band. De gjorde stor succé med låten Tainted Love. Ironiskt nog är detta, som många känner till, en cover. Låten ligger med på plattan "Non-stop erotic cabaret" och är såklart bästa låten på skivan. De övriga låtarna är byggda på väldigt lite catchyness och väldigt mycket frustration. Frustration över att vara en del av ett dekadent uteliv med fylla och sex fast utan innehåll, och att inte komma på något bättre att göra. Skivan förmedlar på ett övertygande sätt en skitig, snuskig samt alkoholpåverkad utelivskänsla. Låtarna är charmigt opolerade och hänger väldigt bra ihop (även med Tainted Love som har samma känsla fast är mer catchy). Säg till om ni vill låna...

I look out from my window view
There's really nothing else to do
Read a book maybe write a letter
Mother, things are getting better
Watch the mirror count the lines
The battle scars of all the good times
I look around and I can see
A thousand people just like me
Vad är det då som gör ett bra album? Det finns ju album som innehåller idel hits men ändå inte förmedlar någon vidare albumkänsla. Exempelvis innehåller Alphavilles Forever Young många bra låtar men man gillar de enskilda låtarna bättre än plattan som helhet. (Kort parentes: jag förespråkar inte något av synsätten, jag gillar verkligen hits och ser gärna många sådana på samma skiva, men i detta fallet är jag ute efter att tipsa om ett album som har den rätta helhetskänslan.)
Nu vet jag att ni tror att jag kommer att komma dragandes med Pet Sounds. Det lever i och för sig upp till mina albumkrav, men det är lite uttjatat som historiens bästa album. (Många anser att Sgt Pepper är historiens bästa album, men jag tycker att det är överdrivet, oavsett vilket synsätt man har...)
Soft Cell är ett så kallat one-hit-wonder-band. De gjorde stor succé med låten Tainted Love. Ironiskt nog är detta, som många känner till, en cover. Låten ligger med på plattan "Non-stop erotic cabaret" och är såklart bästa låten på skivan. De övriga låtarna är byggda på väldigt lite catchyness och väldigt mycket frustration. Frustration över att vara en del av ett dekadent uteliv med fylla och sex fast utan innehåll, och att inte komma på något bättre att göra. Skivan förmedlar på ett övertygande sätt en skitig, snuskig samt alkoholpåverkad utelivskänsla. Låtarna är charmigt opolerade och hänger väldigt bra ihop (även med Tainted Love som har samma känsla fast är mer catchy). Säg till om ni vill låna...

I look out from my window view
There's really nothing else to do
Read a book maybe write a letter
Mother, things are getting better
Watch the mirror count the lines
The battle scars of all the good times
I look around and I can see
A thousand people just like me
2006-12-05
Artistquiz
De fjantar som kan unna sig att satsa på sig själv, de ger väl fan i resten av vår mänsklighet
2006-12-04
2006-11-30
2006-11-27
Fler recensioner
På tal om Ingmar Bergman i förrförra inlägget så kom jag att tänka på att jag innan The Great Casino Heist (från förrförrförr...förrförra inlägget) läste dennes självbiografi "Laterna magica". Ganska kul läsning, framförallt eftersom han är så bra på att uttrycka sig:
Sedan drabbades den falske vännen av barnförlamning och dog, vilket gladde mig.
(Däremellan lånade jag Stephen Kings "Bag of bones" av Monica. Också en bra bok, lagom mycket sci-fi och skön stämning.)
Och nu läser jag Birger Sjöbergs "Kvartetten som sprängdes". Kul, framförallt om man har sett filmen (den från 1950) och har Adolf Jahr och Jarl Kulle på nät- och trum-hinnorna.
Sedan drabbades den falske vännen av barnförlamning och dog, vilket gladde mig.
(Däremellan lånade jag Stephen Kings "Bag of bones" av Monica. Också en bra bok, lagom mycket sci-fi och skön stämning.)
Och nu läser jag Birger Sjöbergs "Kvartetten som sprängdes". Kul, framförallt om man har sett filmen (den från 1950) och har Adolf Jahr och Jarl Kulle på nät- och trum-hinnorna.
2006-11-24
Grön ö, svart guld
I veckan besökte jag för första gången den gröna ön. (Fast det var jäkligt grått.)Vi var i Dublin för att planera inför nästa år och för att titta in i Guinnessfabriken. Jag har alltid haft för mig att jag inte gillar Guinness, men nu har jag förstått att jag har haft fel.
Första kvällen hittade vi en bakgata med en, med tanke på de övriga kunderna, förmodat prisvärd pub. Jag blev serverad i ett stammisglas. Genuint!
(Uppmärksamma tittare kan konstatera att det inte var Guinness som dracks hela tiden eftersom man kan se igenom glaset. Bilden visar en Smithwick's Irish Ale.)
Uppenbarelseboken
Ibland kommer jag (och förmodligen alla andra) på saker vars betydelse man aldrig reflekterat över. Som varför man säger "i och för sig", t.ex.
När jag som barn hörde filmtiteln "Det sjunde inseglet" gjorde jag undermedvetet kopplingen till segel och har inte funderat mer på det tills förra veckan när jag en dag hade Alphaville's Summer Rain på huvudet:
Whoever breaks the seven seals and lets the angry angels free I do not know, just waiting here for summer rain
Då "The seventh seal" är den engelska titeln på filmen "Det sjunde inseglet" så räcker det med en sekunds tankeverksamhet för att inse att "insegel" betyder sigill. Jag har bara inte haft tid att göra den reflektionen tidigare. Pinsamt och kul.
Och när Lammet bröt det sjunde inseglet uppstod i himlen en tystnad, som varade vid pass en halv timme. Och de sju änglarna, som hade de sju basunerna, gjorde sig redo till att stöta i sina basuner.
När jag som barn hörde filmtiteln "Det sjunde inseglet" gjorde jag undermedvetet kopplingen till segel och har inte funderat mer på det tills förra veckan när jag en dag hade Alphaville's Summer Rain på huvudet:
Whoever breaks the seven seals and lets the angry angels free I do not know, just waiting here for summer rain
Då "The seventh seal" är den engelska titeln på filmen "Det sjunde inseglet" så räcker det med en sekunds tankeverksamhet för att inse att "insegel" betyder sigill. Jag har bara inte haft tid att göra den reflektionen tidigare. Pinsamt och kul.
Och när Lammet bröt det sjunde inseglet uppstod i himlen en tystnad, som varade vid pass en halv timme. Och de sju änglarna, som hade de sju basunerna, gjorde sig redo till att stöta i sina basuner.
(Uppenbarelseboken 8:16)
2006-11-21
2006-11-15
2006-11-14
Prishöjning
Ser med belåtenhet att Elgiganten har höjt priset på min kamera med 200 kr sedan jag köpte den :-)
2006-11-13
Dörrmattor
Senast jag var på Väla och gick in genom dörrarna fick jag en minnesbild av dörrmattor vars borst rörde sig fram och tillbaka i små rörelser (eller var ur funktion). Maria kom också ihåg dem, men vi visste inte var vi hade sett dem. Kan det ha varit på Väla förr? Någon som minns?
2006-11-12
Kort resumé
December 1998 - får stipendium på 10000 kr från AF
December 1998 - köper synt för 9995 kr
November 2006 - säljer synt till dansband för 1575 kr
Var tvungen att göra något kul för pengarna så jag köpte en Ixus 65 som jag har varit sugen på länge. 2190 kr på Elgiganten.se kändes som ett hyfsat pris. (Fick alltså lägga till lite.)
December 1998 - köper synt för 9995 kr
November 2006 - säljer synt till dansband för 1575 kr
Var tvungen att göra något kul för pengarna så jag köpte en Ixus 65 som jag har varit sugen på länge. 2190 kr på Elgiganten.se kändes som ett hyfsat pris. (Fick alltså lägga till lite.)
2006-11-09
Klister
Några har kommenterat att Greyhound Bus satte sig på huvudet bara man såg textraden. Vad finns det fler för låtar som är svåra att bli av med när man har börjat gnola på dem?
2006-11-04
2006-11-03
2006-11-02
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)