2006-11-24

Uppenbarelseboken

Ibland kommer jag (och förmodligen alla andra) på saker vars betydelse man aldrig reflekterat över. Som varför man säger "i och för sig", t.ex.
När jag som barn hörde filmtiteln "Det sjunde inseglet" gjorde jag undermedvetet kopplingen till segel och har inte funderat mer på det tills förra veckan när jag en dag hade Alphaville's Summer Rain på huvudet:
Whoever breaks the seven seals and lets the angry angels free I do not know, just waiting here for summer rain
Då "The seventh seal" är den engelska titeln på filmen "Det sjunde inseglet" så räcker det med en sekunds tankeverksamhet för att inse att "insegel" betyder sigill. Jag har bara inte haft tid att göra den reflektionen tidigare. Pinsamt och kul.


Och när Lammet bröt det sjunde inseglet uppstod i himlen en tystnad, som varade vid pass en halv timme. Och de sju änglarna, som hade de sju basunerna, gjorde sig redo till att stöta i sina basuner.

(Uppenbarelseboken 8:16)

2 kommentarer:

Kristofer sa...

Jag har också alltid tänkt på det som något slags segel utan att egentligen förstå. Det kommer att bli svårt att tänka om ...

Viveca sa...

Som en kompis till Anna och mig. Hon sjöng "jag ska dansa in i ån". Haha. Fast lyssnar man så kan det låta så också.