2009-07-31

Yes sir, I can bloggie

Hej! Jag tänkte göra lite analysinlägg där jag skriver lite saker om olika ABBA-låtar. (I stort sett kommer det att funka som så att jag nämner någon udda musikalisk term, försöker ha några lustiga formuleringar samtidigt som jag framhäver något ointressant med låten i fråga.)
För att värma upp tar jag två icke-ABBA-låtar som exempel.
Först Yes sir, I can boogie - min något udda favoritlåt. Denna gillar jag tack vare tre saker:
  1. Tjejernas Valeria Golino-sexiga röster.
  2. Fantastiska discostråkar. (Ointressant om låten - check)
  3. (Men framförallt) en ackordföljd (Musikalisk term - check) som går utanpå det mesta. Jag uppmanar er att ta ut den. Det blir en härlig stund! (Försök till lustighet - check)
Just det ja, jag länkar till låtarna på Spotify så att man kan lyssna på dem där. Om man inte har Spotify går det säkert att youtuba dem också.

5 kommentarer:

Marcus sa...

PS Missa för all del inte den ihärdiga discogitarren i vänster kanal som verkar ha hamnat bakom stråkarna men är lika glad för det.

Kristofer sa...

Det ska bli roligt att följa det här konceptet men jag tycker inte att du ska begränsa dig till Abba-låtar fortsättningsvis.

Jag har aldrig lyssnat aktivt på Yes Sir, I Can Boogie, men det är riktigt roligt! Härlig accent i sången. Tänk om man hade haft tillgång till spåren, så att man kunnat få höra t.ex. discogitarren i ensamt majestät.

Marcus sa...

Om den hade ett eget spår. Han kanske fysiskt stod bakom stråkarna och mös med sin gitarr.

Och visst, det kan bli andra låtar med.

Hasse sa...

Haha, tog fyra besök på bloggen innan jag såg den roliga rubriken!

Marcus sa...

I valet mellan rubriken och bilden på Valeria är det lätt att missa rubriken.