2005-08-15

Det var pausen som gick upp

Ny vecka på gång. Ikväll ska vi till Ida och önska henne en trevlig resa innan hon åker till Hawaii. (Man undrar varför man själv valde Lund som studieort.)
Någon kväll i veckan blir det kanske en kräfta med MoG och hans mamma. På fredag är det Gourmetsoft hos Per och på lördag är det 30-årsfesten.
För tillfället snurrar Talk Talk på Winamp med just låten Talk Talk.
Jag har funderat på en sak när det gäller mp3-spelare. Jag vet inte om det finns andra som tänker på det här (förmodligen inte), men som gammal kassettmänniska har jag en speciell inställning till paus-knappen. För använde man paus mycket sparsamt. Pausade man ett videoband så var det för att hämta godis eller svara i telefonen. (Eftersom det tog längre tid med stop och play.) Men det fick inte vara ett långt telefonsamtal för då "gick pausen upp" och videobandspelaren sattes i stop-läge varpå ljudet från vilken kanal som nu var inställd strömmade ut genom högtalarna. Även med musikkassettbandspelare var paus ett högst tillfälligt tillstånd. Det kändes som om det slet på bandet när tonhuvudet låg på. Pausa ville man bara göra när man exempelvis hade tryckt ner rec och väntade på att spela in någonting. Strömmen var på och hela apparaten stod och väntade på att bli uppausad.
I mp3-spelaren iTunes finns ingen stop-knapp. Man kan bara pausa. Och för en gammal kassettmänniska känns detta rent av ohövligt om man ska vara borta en längre tid. Datorn verkar dock inte bry sig utan spelar glatt vidare när man än kommer tillbaka. Jag undrar om personer födda på 2000-talet någonsin kommer att förstå vad en stop-knapp är för något.

1 kommentar:

Hasse sa...

Haha - kul reflexion!
Men, för mig är det iallafall fortfarande så att "paus" finns på min mp3-spelare. När man har pausat drar det fortfarande batteri - ska man inte lyssna mer stänger man av helt. Stop. Fast det är klart - då är det kanske mer "Av" och inte "Stop". Hmmm ... har aldrig tänkt på det ...