2005-08-12

What is Chandler Bing's job?

Eftersom man inte alltid har full koll på vad ens vänner (eller t.o.m. man själv) gör på jobbet tänkte jag ge er ett litet snitt av min vardag. Eller åtminstone berätta om vad jag gjorde senast, eftersom det var en kul grej.
Tidigare har Matilda kvartalsvis gjort en uträkning av vad våra återförsäljare ska ha för rabatter som har tagit flera dagar per gång och innburit en massa klippande och klistrande från diverse rapporter och excelfiler hit och dit.
I veckan har jag skapat en excelfil som gör i princip alla dessa handgrepp automatiskt på ett fåtal minuter. Om man ska göra det snyggt kan man låsa skärmen medan detta körs, men jag tycker det är ganska fint att titta på medan mängder av data skyfflas hit och dit, summeras, räknas ut och delas upp i fina tabeller i nya filer. Det är en av mina favoritsysselsättningar på jobbet. Att automatisera en tråkig grej och se på när datorn gör jobbet åt en.
Juicy excel stuff!

Inga kommentarer: