2007-05-22

Volvomodeller

Nu har jag vilat mig länge nog för att ta tag i en ny lista. Favoritvolvomodeller. Som många vet är min favoritvolvo 480:n. Jag ska inte ta med den på listan men istället ta med lite andra udda modeller.
Kolla på följande prototyp (263) som Volvo gjorde i mitten på 70-talet. Den framkallar starka känslor. Man kollar på grillen och huven. Ser ut som en fräsch 260GL. Behagligt. Blicken smeker karossen bakåt. Men, något är fel bakom dörrarna. Man börjar nästan må lite dåligt. Det ser lite ut som en gammal Renault.

Man vill inte titta men kan inte låta bli. Som en skräckfilm. Ett missfoster. Man vet att man kommer att bli helskraj, men man vill plåga sig själv och utforska de känslor man fruktar mest.

Det är något så heläckligt med den här bilen. Jag vet att bilderna finns ute på nätet. Ibland vågar jag kolla. Jag skulle vilja ha den här bilen i ett mörkt garage. Backad in, så att man tror att det är en vanlig Volvo, samtidigt som man vet att något hemskt döljer sig där inne. Ett skräckkabinett. Mysrysigt, som Kings Christine.

Jag ska lista fem andra volvomodeller jag skulle ha i samma garage. Inte lika läskiga, men lite udda.

8 kommentarer:

Kristofer sa...

Vilken fantastiskt obehaglig bil! Och du har rätt i Renault-referensen. Skulle inte Volvo och Renault gå ihop någon gång på åttiotalet förresten?

Min favorit Volvo-designgrej är den böjda linjen i ovankant på bakdörrfönstret på 245. Är det meningen att det ska se ut så, eller var det bara liksom onödigt att ha särskilda dörrar till kombin? På 745 blir det helt rakt och fint. Just Volvo 740 är nog en av de allra snyggaste bilarna som gjorts -- alla senare Volvoar är lite dåliga i jämförelse. (Märkligt att man kunde ta något så fint, 740, och göra något så fult som 940.)

Marcus sa...

Haha, snyggt observerat! Det har jag inte lagt märke till. Det är säkert 244-dörrar.
900-serien var hemskt ful. Ganska lik 700-serien men mycket fulare på något konstigt sätt. Lite uppsvälld.

Anonym sa...

Tycker mer det liknar baken på en Volkswagen Polo typ 1. Undrar hur det skulle se ut om man svetsar ihop nya Volvo V70 med nya VW Polo...

Marcus sa...

Ah, jag tänkte på en Renault 6 men nu ser jag att det inte alls liknar den. Din var mycket bättre.
V70+VW Polo blir väl C30:n va?

Anonym sa...

Men jag måste hålla med om att det vänder sig i magen när man ser den där bilen. Fast Volvo var i och för sig inte ensamma om liknande skräckmodeller på 70-talet. Man kunde exempelvis ta en ganska tuff AMC Javelin, kapa av baken och kalla den för Gremlin. Jättesnyggt.

Marcus sa...

Hehe, en klassiker. Jag har en kompis som hade en sån för 20 år sen. Han var ganska ensam om det. Den var väl ungefär lika populär som Pacern...

Unknown sa...

Men hallå. 760 blev ju en förstorad Renault 9.

Anonym sa...

förstorad Renault 9, inte mycket som liknar 760 på den.