2007-09-14

Står och väntar på Kastrups station, tåget till Helsingör 17:44 är lite försenat och även tåget till Odense 17:40. När klockan är exakt 17:44 står det på skärmarna "17:44 Helsingør", ett tåg anländer och jag blir osäker och frågar konduktörskan om tåget går till Helsingör. Naj, selvfølig ikke, liksom. OK, fine. Det lustiga är att klockan är precis 17:44 och det står "17:44 Helsingør" på skärmarna och det som vanligt rusar ner många resenärer som bara hoppar på tåget i sista sekunden. Jag påpekar för konduktörskan att det kanske föreligger en viss risk att ett antal människor på tåget tror att det går till Helsingör om hon skulle vilja meddela det. "Jæ, det kommer strax" (varefter hon hoppar på tåget, stänger dörrarna och far iväg). Jag förstår. Det är Helsingörståget som kommer strax, inte meddelandet.
(Förmodligen hade alla resenärer i verkligheten full koll och var glada över att de hann med tåget till Odense för att köpa råmarsipan.)

Får mig att tänka på ett annat tillfälle på Kastrup. Kommer jäkligt sent på kvällen, det ska egentligen inte gå några fler tåg till Helsingör, men på tåget som kommer in på perrongen står det "Helsingør". Överraskad och glad kollar jag ändå med konduktören om det stämmer.
- Går det till Helsingör?
- Naj, de gaar ti Københaaun. (Selvfølig...)
- Men det står ju Helsingör utanpå?
- Haha, ja de staar udenpo jæ...

1 kommentar:

Viveca sa...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Danskar är skumma. Så är det bara.