2006-01-15

Gäster med gester

Pustar ut efter dagens trevliga dop och går och smånynnar lite förstrött på obskyra signaturmelodier från SVTs nittonhundraåttiotal vilket för mig in på följande fundering:
Låten som hörs i början på denna höjdare, http://www.kanal5.se/templates/streaming/default.aspx?id=8529, känns intuitivt som "Gäster med gester". Men egentligen är det en annan låt jag förknippar med det programmet, lite svårt att återge såhär i text, men det är en lite spralligare melodi med mycket flöjt. Ni kan säkert frammana den genom att blunda och föreställa er Jeja Sundström som drar i en tofs. Så funderingen är; har jag fel för mig som förknippar båda dessa melodier med det programmet? Är det en signaturmelodi och en vinjettmelodi? Eller är det olika säsonger?

9 kommentarer:

Viveca sa...

Helt fel har du nog inte, men visst var väl Inga-Gill med i gäster med gester...???

Marcus sa...

Jodå, det ser man ju dessutom i höjdaren. Min fråga gällde bara om båda melodierna var från det programmet.

Anonym sa...

När jag tänker på Gäster ser jag mest framför mig Gunilla Åkesson som ligger på golvet och ålar sig i en gestaltning av "Magsjuk kålmask på väg till läkarstationen" eller nåt liknande :-)

Marcus sa...

Hahaha, Gunilla Åkesson! Tack för den namedroppingen! Jeja är ju en superkändis i jämförelse.

Viveca sa...

Ohmy. Tillåt mig kapitulera. Jag minns inte detta??

Marcus sa...

Det kan ju vara så att "höjdar"-låten är den ursprungliga och att programmet sedan lades ner för att göra comeback i någon ny nöjessatsning och då med "flöjt"-låten. Eller så har jag fel på någon av låtarna.

Hasse sa...

Ah, retligt, här sitter man i södra Sveriges obygd utan hörlurar eller högtalare och kan inte vara med och gissa låten förrän man kommit hem efter tio mils bilfärd.

//Bitter Borsén

Marcus sa...

Hittar följande på ett nätforum:
"Hej! Vi sliter vårt hår för att försöka komma på signaturmelodin till "Gäster med gester" Är det någon som har minsta aning??? Snälla...."

någon svarar:
"Gäster med gester har haft minst två olika signaturer. Men den ena skall enligt SVT:s programupplysning vara "Dizzy Tin Whistle" med Duncan Lamont. Jag har dock inte lyckats få tag på den."

Gissningsvis är "Dizzy Tin Whistle" den jag har i huvudet. (Inte höjdarvarianten alltså.)

Anonym sa...

Signaturmelodi till Gäster med Gester heter"Sleigh Ride"