2006-09-27

Spray

Någon som använder Spray? Är lite sur på dem för tillfället. Mamma och pappa hade problem med sin mail (f.d. Home, som fungerade bra tills Spray tog över). De kunde inte hämta sina e-mail via pop. Jag kollade på det och skickade ett mail till supporten, svarade på deras motfrågor och fick till slut detta meddelande:

Hej Marcus,

Tack för ditt mail.

Då har jag faktiskt ingen aning vad det kan vara. Vi kan tyvärr inget mer om detta.

Tjusigt!

I samma veva skulle jag kolla vad det fanns för bredbandsalternativ till föräldrarna. Undersökte då Sprays "gratis bredband" där man bara betalar per överförd Mb. OK, det lät ju bra. Ringde upp dem och frågade om det fanns några andra kostnader än startavgiften och den rörliga kostnaden. "Nej, inga alls" svarade Spray-mannen. "Vad bra, inga fakturaavgifter eller något sådant då?" frågade jag. "Jo, det är en avgift på 20 kr per faktura. Men den räknar jag inte." svarade Spray-mannen. "Jaha, finns det några andra avgifter som du inte räknar?" fortsatte jag. "Nej, men om du inte surfar på två månader så riskerar abonnemanget att stängas ner." sade Spray-mannen. "OK, jag väntar lite med att beställa." avslutade jag.

Kul att de ljuger när de säger att det inte finns några andra avgifter. Känns som ett bra företag.

5 kommentarer:

Hasse sa...

Hahaha! Lysande!
"Finns det några andra avgifter som du inte räknar?"
Så jäkla snyggt sagt ...

För övrigt rekommenderar jag att stänga av Sprays "avancerade spamfilter". Det är så avancerat att det tar bort nästan alla mejl. Deras "normala", som alltid är på, tar aldrig bort några.

Viveca sa...

Hahaha... vi kan inget mer om detta? Jag döööör. Får vem som helst fippla med bredband eller.... Knäppt.

Marcus sa...

Det blev att de beställde ett telia-abonnemang istället. Kändes mycket bättre.

Kristofer sa...

Ja, alltså Spray verkar ha gått in för att vara riktigt dåliga. De tycks ha maximerat fulheten på något märkligt sätt när det gäller webbdesign också, förmodligen i medveten linje med dåligheten. (Nu när du fått reda på hur de ser på avgifter så förstår jag förresten bättre varför de har kreditkortssymboler precis intill en länk med texten "Testa gratis!".)

Jag använder mest min gmail-adress nu, och har låtit allt som gått tlll min gamla home-adress vidarebefordras dit. Den funktionen, dvs. vidarebefordran, har Spray emellertid helt sonika tagit bort eller gömt så att jag inte kan hitta den. Jag avskyr verkligen företag som avsiktligen gör saker och ting obekväma! Kanske tänker de "Aha! Om vi tar bort vidarebefordran som funktion, så tvingar vi våra mailkontoanvändare att bara använda Spray! Åh, vad vi är smarta!". Jag hoppas att det går riktigt dålig för dem.

Marcus sa...

Exakt! Så hade jag det också. Lyckligtvis har de kvar autoreply-funktionen så att man kan berätta för folk som mailar till en att de inte kan använda home-adressen eftersom den suger. Skönt att gmail finns.