2006-10-17

Brev till samhället, del 2

Det känns som om jag titt som tätt är missnöjd med produkter jag köpt. Är jag speciellt känslig eller händer detta alla? Kanske lurar jag mig själv att tro att produkterna är så bra som företagen säger i sin reklam. Att gratis bredband inte skulle vara förknippat med några extraavgifter, exempelvis.
Denna gången kom den falska marknadsföringen från oväntat håll. Svenska Dagbladet lockade med en söndagsprenumeration. 10 söndagar för 69 kronor. Låter ju trevligt. Sitta och mysa vid söndagsfrukosten med en tjock o go tidning. Beställde och fick till min besvikelse tidningen utdelad med posten på måndagen. Blev sur och skrev följande mail:

Hej!
Jag har, för perioden 2006-09-24 - 2006-11-26, beställt en söndagsprenumeration från er. Förra söndagsmorgonen kom ingen tidning, jag fann den i brevlådan först på måndagen. Jag tänkte att tidningsutbäraren kanske varit sen och att det skulle rätta till sig nästa helg. Nu är det söndag igen och ingen tidning har kommit.
Jag beställde i tron att jag skulle få söndagstidningen på söndagsmorgonen. Har jag misstagit mig? Är det så att jag kommer att få söndagstidningen på måndagen så är det för mig värdelöst av två anledningar:
1) Jag har inte tid att läsa tidningen på måndagar.
2) Jag är inte speciellt road av att läsa gårdagens tidning.

Vänligen ge mig besked om jag ska
a) betala fakturan ni har skickat mig och förvänta mig att få 10 nya söndagstidningar utdelade på sina respektive söndagsmorgnar, eller
b) bortse från fakturan och låta er avsluta denna prenumeration, som jag alltså inte ännu haft någon glädje av.

Fick dock ett sakligt och bra svar och tappade gnistan att gnälla vidare på dem om deras falska marknadsföring.

Hej!
Tyvärr har vi ingen söndagsdistribution i Helsingborg utan
tidningarna blir utdelade på måndagen och vi beklagar att
du inte fått den här informationen tidigare. Givetvis
avbeställer vi den här prenumerationen och makulerar även
fakturan på 69:- med nummer 8662079.

Välkommen åter!

Dålig produkt, men bra service.


9 kommentarer:

Marcus sa...

Frasen "inte speciellt road av" tycker jag mycket om i sådana här sammanhang. Tack till Krisse som har tipsat om den!

Hasse sa...

Åh vilket fint brev! Jag är speciellt road av att notera att du använder siffror i ena uppräkningen för att sedan övergå till bokstäver i den andra för att göra det extra tydligt. Inte ofta man ser sådana finesser idag! Snyggt!

Anonym sa...

Lite insiderinformation...

Tidigare gick det att abonnera på tidningar enstaka dagar, t.ex. enbart vardagar, enbart helger eller enbart söndagar.

Så kom det sig att ägaren bakom HD ville köpa upp tidningsdistributören, men som ej ville bli uppköpt. Då startar man eget distributionsbolag och i makt av att vara dominerande på lokalmarknaden så uppnådde man samma mål. Numera finns alltså fortfarande bara en distributör, men inte längre oberoende.

Sedan kan man ju spekulera i om det är rent ekonomiska principer eller om det ligger någon större uggla och ruvar bland de begravda hundarna som gör att man inte kan konkurrera med HD längre genom att säja enstaka tidningar.

SvD vill säkerligen kunna sälja denna tjänst till dig som du önskar köpa, men tyvärr finns det enbart posten som distributör för dem att tillgå (om de inte ska sälja hela veckan).

Marcus sa...

Ja, och det lustiga är att de faktiskt säljer det till mig när de vet om detta. "Han är nog fine med att det kommer med posten dagen efter. Eller så bryr han sig inte om att klaga eftersom det bara kostar 69 kronor."

Kristofer sa...

För att spä på problemet är det så att om man prenumererar på Svenska dagbladet här nere så får man en version som är presslagd så tidigt att nyheterna släpar efter en dag även om man får tidningen den dagen som det är tänkt. I alla fall var det så tidigare, när vi hade blaskan i fråga på jobbet. Kulturdelen, som ju inte är beroende av att vara färsk var faktiskt riktigt bra, men resten av tidningen kan nästan till fullo ersättas av t.ex. Metro.

Mycket snyggt formulerat brev, för övrigt, och jag kan tänka mig att personen som tog emot det glatt sig åt det mycket.

Anonym sa...

Kristofer,

Är du säker på at det var gammalt? Eller var detta i forntiden som du berättar om?

Sedan ganska många år så har alla stora tidningstryckerier samarbete och överför varandras tidningar digitalt för att tryckas så nära läsaren som möjligt, så pressläggningen ska vara samma för alla.

Här i Helsingborg har ju t.ex. HD ett rejält modernt tryckeri som kör ut alla de stora tidningarna.

Viveca sa...

...och tack för upplysningen. Då behöver jag alltså inte beställa prenumerationen. Och fakta återstår ju att HD leker kommuniststat och inte heller vill sälja endast helgprenumerationer.

Marcus sa...

Hehe, jag trodde att det var fri marknadsekonomi de lekte när de startade ett eget distributionsbolag...

Kristofer sa...

Johan, ja jag är säker på att det var gamla nyheter. Jag förutsatte att det berodde på tidig pressläggning för att få tidningen ända till Malmö, men det är förstås möjligt att Svenska dagbladet aldrig har med sådant som hänt efter, ungefär, kl. 19 dagen före. Eftersom man även läste Sydsvenskan var det frapperande hur tunn och inaktuell SvD var, vilket förvånade mig eftersom det ju ska vara är en sk. rikstidning. Däremot tycker jag att det är en fin tidning på något sätt. Kanske typografiskt. Snygg helt enkelt.

Det här var kanske två-tre år sedan. Är det forntiden?