2007-03-16

SFL


Efter Python-listan kommer jag att ranka SFL-färjor, så byt inte kanal!
Och då menar jag de SFL-färjor som hade för och akter och gick mellan Helsingborg och Helsingör när jag var yngre; Betula, Carola, Regula och Ursula.
Dessutom fanns Dana Scarlett som lånades in från Landskrona-Tuborg ibland och alltid var lika impopulär, delvis på grund av sitt radikalt annorlunda namn men framförallt pga sin låga takhöjd. Jag kommer inte att inkludera henne i listan. Jag exkluderar även Primula och Pendula som slutade gå ungefär när jag föddes, innan LB blev SFL. Sedermera blev det som bekant Scandlines och den sköna färjekänslan försvann helt. Alltså Dana Scarlett i all ära men att döpa en färja till Aurora af Helsingborg tar fan priset. Tacka vet jag stolta namn som Holger Danske, Kärnan och Hälsingborg. Jämför sedan alla knarkare, ungdomsgäng och annat drägg som frodas på Nya Knutpunkten med de harmlösa fyllon och firmafester som passerade SFL-terminalen så inser ni precis hur mycket bättre allt var förr.

Inga kommentarer: