2009-01-06

TV-datorn, del 3

Jag tackar för tipsen ni ger, jag är lättpåverkad. Ska bara förtydliga vad datorn är tänkt till. Den ska vara fast ansluten till TV:n, gärna vara lite tyst och sval, vara igång lite då och då vid behov men inte alltid. Den ska lagra alla våra bilder och musik och vi ska titta på web-tv och surfa med den. Kanske även köra någon applikation som Google Earth eller OpenOffice. I framtiden kan det bli aktuellt att sätta in ett TV-kort och/eller blueray-spelare. Fokus på liten storlek och låg kostnad. (Såg att Dustin just höjt priset på lådan, grrr...)

Har funderat en hel del på processor. Skulle jag kunna ta en Celeron som är så billig? Eller AMD, eller rentav en Atom? Men det lutar åt en Core 2 Duo, så det får väl bli den billigaste sådan.

8 kommentarer:

Viveca sa...

Öh, jag läser. Och är lost. Men man får kanske komma hem på visning sen när allt är klart? :)

Marcus sa...

Javisst, men det är precis lika ospännande som det låter. Däremot är det på gång att få en baksida till TV:n så att det ska se lite mer helgjutet ut.
Dessutom har vi gjort om lite i hallen där uppe vilket i förlängningen har lett till hela den här TV-dator-grejen, men det är en annan historia.
Du är välkommen!

Anonym sa...

Om du inte ska hantera högupplöst film räcker det gott med en celeron tror jag. Det är trevligt med flera kärnor när man har tv-kort (man kan göra något annat medans den spelar in, t.ex.). Om du vill ha en tyst dator är det viktigt att jämföra värmeutveckling.

Kristofer sa...

Om du ska köra t.ex. Picasa och OpenOffice så vill du nog ha en Core 2 Duo (som är en förvånansvärt fantastisk processor).

Ungefär hur mycket billigare blir det att bygga en egen liten, tyst, dator med Core 2 Duo än att bara köpa en Mac mini? (Att Mac mini har en liten disk löser du enklast genom att köpa en extern disk i passande (Mac mini-stapelbar design).)

Mac OS X är såpass problemfritt, trevligt och elegant att ett högre pris kan vara lätt att motivera. Man blir helt enkelt gladare av OS X. Det kanske kan vara värt några kronor?

Marcus sa...

Jag vill inte låsa fast mig vid att inte kunna köra HD-film och har dessutom fått flera rekommendationer angående Core 2 Duons strömsnålhet och svalhet. Snåljåpen i mig lockas av en 1000 kr billigare processor, men det lutar åt Core 2 Duo.

Mac Mini är inte fel alls. Jag ska göra en jämförelse i ett kommande inlägg. Kan man köpa Mac OS löst?

Kristofer sa...

Ja, fast det går inte att installera på icke-Apple-datorer. Däremot går det att ladda ned versioner som gör det (en Mac är ju i stort sett identisk med alla andra PC nuförtiden, hårdvarumässigt). Jag tror inte att det är några större problem med "knäckta" varianter, bortsett från eventuella juridiska.

Anonym sa...

Om du vill kunna köra HD-film är tyvärr ditt valda moderkort inte tillräckligt. Den inbyggda grafikprocessorn är GeForce 7100 och det är först fr.o.m. GeForce 8 som de inkluderat "PureVideo HD".

För att förtydliga min tidigare kommentar ang. HDMI-anslutning så finns det ofta betydligt fler kort att välja på om man inkluderar dem som enbart har DVI-ut. Blir alltså troligtvis lättare att hitta ett billigt kort än om man har HDMI-ut som krav. (Har själv ett separat grafikkort - GeForce 8500GT Silent - med enbart DVI-ut av denna anledning.)

Om jag inte varit så befläckad av Windows p.g.a. mitt jobb så hade jag också kunnat tänka mig en Mac mini. Fast det sägs att det borde komma en ny version av den snart.

Marcus sa...

OK, då kanske jag ska släppa HD-kravet och börja kolla på Celeron igen. Eller t.o.m. Atom...?