2005-09-14

Trångsynthet

Året är 1999 och vi ska grilla lite hos mig på Kämnärsvägen. Kosmopoliten Ola har med en skiva med några som heter Buena Vista Social Club. Lite passande grillkvällsmusik för studenter som dricker rödvin och käkar potatissallad. Mitt intresse för initiativet ger förmodligen noll i utslag på socialkompetensmätaren. Jag har väl precis köpt en Duran Duran-skiva eller Erasures "Pop - The first 20 hits" som jag gillar. Musik som är precis för gammal för att vara rätt. Medan Buena Vista är så rätt det någonsin blir. Han erbjuder mig att ta del av något coolt och jag överväger inte ens möjligheten.
5 år senare har jag insett att BVSC är helt underbar musik. (Nu är det kanske till och med ute och jag missar förmodligen något nytt.)
Å andra sidan kanske jag var före min tid med synt/80-tal. Ola skulle för någon valborg sedan till något synt-/80-talsställe i Malmö. Vi har båda tagit till oss någon ny musiksmak. Han lite mer i synk med resten av världen. Jag hakar på trender i nerförsbacke.
Säg till mig om ni märker att jag struntar blankt i era tips. Det var uppenbart att jag gjorde det den gången.

Inga kommentarer: