2007-04-26

Melodifestivallåtar, plats 1

Ring Ring. Pang på! Det går inte att värja sig. Man hamnar rakt in i piano/bas/gitarr-riffet som är grunden för hela låten. Det är inget konstigt med den. Tre ackord A, D, E och sen Hm i sticket. Men så catchy. En maffig ljudbild klart inspirerad av Phil Spector och Brian Wilson. Lyssna till percussionljuden, Ulveaus knäpper med fingrarna, Frida kör marracas, Agneta letar igenom sin nyckelknippa och Benny skalar pistagenötter.
Som syntälskare slås jag av hur fint det kan bli med vanliga enkla instrument väl sammansatta. (Som i SOS-refrängen. Lyssna i hörlurar och det känns om om du sitter inuti en stålsträngad gitarr.) Sedan blev det förstås ännu bättre när de började de med syntar. (Lyssna på syntbasen i Super Trouper-refrängen! Do it.)

Snyggt Monica! Två Tuborg Classic till dig!
Jag antar att det var fel låt som vann och så där, men de flesta håller nog med om att det är en ok låt i alla fall. Tack för alla gissningar och kommentarer!!

5 kommentarer:

Viveca sa...

Jag sa faktiskt abba i tidigt stadiet.... Så en klunk borde jag vara värd iallafall =)

Anonym sa...

HahaHAAAAAA! Denna gissning dök upp redan tidigt men jag vågade inte riktigt för jag var som sagt inte ens säker på om det var en festivallåt...

Viveca jag ska gärna dela med mig av mitt finfina pris!

Marcus sa...

Klart att Viveca får en öl också! Hon var väldigt snabb med ABBA och jag trodde att ni skulle ta det direkt där.

Viveca sa...

Det börjar låta som det drar ihop sig till en öl och grillkväll på Mariehällsvägen ;)

Marcus sa...

Javisst, säg när ni vill komma så ordnar vi det.