2007-04-18

Melodifestivallåtar, vårspecial

Innan jag går in på topp 3 så måste jag tillstå att jag såklart glömt många låtar så här kommer några fler hedersomnämnande. Vissa av dem hade platsat på listan, vissa inte. Och det finns säkert ännu fler som jag har glömt.

  • Under your spell - Okänd kille gör halvtafflig Pet Shop Boys-maffe-synt

  • Jag ljuger så bra - Vill hon ha tillbaka snubben eller inte? Hon sjunger hela tiden om hur stark hon är och hur skönt det är att ha tidningen i fred och allt det där men sen påstår hon att hon ljuger. En melodifestivallåt och jag fattar inte texten! Men en väldigt bra låt som borde varit med på listan. Höjdpunkter: triolen vid 2:28 och F#dim-ackordet vid 2:44

  • La dolce vita - Snudd på dagispop, alltså borde jag gilla den men jag vet inte riktigt ändå

  • C'est la vie - Tveksamt bäst-före-datum på artisterna och melodin. Men låten är väldigt bra, rent melodifestivalmässigt.

  • Vad du än trodde så trodde så trodde du fel - Allvarligt talat, tänk bort det finlandssvenska och lyssna på melodin. Den är riktigt bra.

  • Trendy discotheque - Härligt smutsig squareoktavbas. Väldigt uppfriskande.

  • Diggiloo diggiley - Refrängsaxarna drar ner låten till Ingmar Nordström-nivå, men catchy är den.

  • Lyssna till ditt hjärta - Discostråkar går alltid hem hos mig och dyker även upp på topp 3, håll utkik.

  • Give me your love - Påminner om "Lyssna till ditt hjärta" fast med sliskigare stråkar. Fina trioler 2:42. (Verkar som om jag gillar triolkonceptet va? Men lyssna själva, kompet droppar ut förutom trummorna på all-of-your-love-i'm-the jämnt utspritt på en takt.)

Inga kommentarer: