2008-03-13

Dagens teknik, del 1

Jag tänkte bättra mig lite med blogginläggsfrekvensen ett tag och publicera det första inlägget i en serie om varför det är så kul att leva i denna tid, rent teknikmässigt. Är nästsista siffran i ditt personnummer jämn så kan du skippa denna serie. Om inte så heter du Hans och känner till allt detta redan, men i alla fall.

Del 1, datorer:

1986 köpte jag en C64 för 1000 eller 2000 av min kusin. I slutet av 80-talet fick jag en Amiga 500 av M o P i julklapp. I början av 90-talet köpte jag en Mac LC på Kurslitteratur i Lund, kostade drygt 10 lax förmodligen. Den hade färgskärm och mikrofon. 1995 köpte jag en Mac 630 (den hade CD-rom!) för 12 papp när El-giganten öppnade på Väla. Några år senare gick förmodligen hela sommarlönen åt att betala 20 lakan för en Powermac 6500. I slutet på 90-talet köpte jag en Pentium III (med cd-brännare...) för dryga 10000. Runt 2003 köpte jag en Pentium IV för ungefär samma pengar.

OK, så jag har lagt ner en hel del på datorer men det är inget jag ångrar. Däremot får jag gåshud av att man idag kan köpa denna för 3000 pix (i dagens penningvärde). Hur skönt är inte det? 1 gig interminne, 250 gig hårddisk, dvd-brännare, Vista (som i ärlighetens namn hade fått mig att kissa på mig om jag sett det när jag var 15). Hade jag vetat detta för en 15 år sedan så hade jag gråtit mig till sömns varje kväll.

1 kommentar:

Marcus sa...

Jajaja, man kan inte köpa den just nu. Men den kommer att komma igen. Bättre och billigare.